Blijf testen en ervaar zelf welke tijden en dagen jou veel views, clicks en comments opleveren. Voor elk bedrijf of branche is dit namelijk weer anders. Hieronder de gemiddelde tijdstippen die veel marketeers aanhouden.
Blijf testen en ervaar zelf welke tijden en dagen jou veel views, clicks en comments opleveren. Voor elk bedrijf of branche is dit namelijk weer anders. Hieronder de gemiddelde tijdstippen die veel marketeers aanhouden.
Uit het onderzoek van Coosto blijkt dat de beste tijd om te posten op Instagram iets verschoven is ten opzichte van vorig jaar. In 2020 was het begin van de avond over het algemeen het beste idee, nu ligt dat tijdstip iets eerder. Als je nu in de middag post, kan je gemiddeld meer interactie verwachten.
De interactie op Instagram vertoont een normale verdeling over de hele dag, met een piek om 17 uur. Opvallend is dat er in de weekenden aanmerkelijk minder interactie is dan doordeweeks. Dat is te verklaren door het feit dat we alleen interactie op posts van Instagram Business accounts hebben geanalyseerd. Persoonlijke accounts kunnen wellicht ook in de weekenden op veel interactie rekenen, maar voor accounts van merken en organisaties is dat dus duidelijk minder het geval.
De beste tijd om te posten op Facebook toont veel gelijkenissen met Instagram, en verschilt ook maar weinig ten opzichte van vorige jaren. De beste tijd om te posten is dus redelijk stabiel. Het belangrijkste verschil tussen Facebook en Instagram is de dip in interactie die we op Facebook zien ontstaan in de vroege middag. Er zijn twee duidelijke pieken; één om 12 uur en de grootste om 19 uur. Die gegevens lijken erop te wijzen dat interactie vooral buiten de standaard werktijden plaatsvindt. Iets om rekening mee te houden in de timing van je posts.
Het is niet verrassend dat een professioneel platform als LinkedIn in het weekend minder interactie heeft dan doordeweeks, vergeleken met Facebook en Instagram.
De tijdstippen waarop interactie plaatsvindt, laten wel iets bijzonders zien: hoewel de meeste LinkedIn-posts geplaatst worden tijdens kantooruren, vinden likes, clicks en comments nog lang daarna plaats. Daar liggen dus kansen. Een late, doordeweekse LinkedIn-post zou zomaar eens extra interactie kunnen opleveren.
Is een dag of tijdstip met veel pins een goed idee om te posten? Dat is niet zo 1, 2, 3 te zeggen, misschien is het juist wel slimmer om een dag of tijd te kiezen waarop amper pins worden geplaatst. De concurrentie om clicks is dan tenslotte een stuk kleiner. We moeten daarbij opmerken dat timing op Pinterest waarschijnlijk een (nog) minder belangrijke factor is dan op de andere platformen. Pinterest is naast een feed met gevolgde accounts namelijk ook een sociale zoekmachine. Daardoor hebben posts een veel langere levensduur dan op andere social media. Pins worden jaren na plaatsing nog gevonden, en zijn niet binnen een uur ‘oud nieuws’. Over dé Pinterest-dag bij uitstek kunnen we kort zijn: dat is duidelijk zondag. Doe daar je voordeel mee!
We zien nergens zo’n opvallende interactie-grafiek als voor YouTube. Zodra de gemiddelde school de deuren sluit (rond 15:30 uur) en er bakken nieuwe video’s worden geüpload, schiet ook het aantal comments ogenschijnlijk uit het niets de hoogte in. Vanaf 16:00 uur bouwt dat aantal zich langzaam af richting de nacht.
De grafiek met beste dagen om te uploaden zijn wat grillig. We gaan ervan uit dat de sterke schommeling tussen dagen (die we vorig jaar nog niet zagen) ontstaat door enkele kanalen die buitenproportioneel veel reacties krijgen. Als zij hun video’s vooral op woensdag, donderdag of zondag plaatsen, heeft dat flinke invloed op dit overzicht. Daarbij moeten we wel opmerken dat zondagen en woensdagen ook in afgelopen jaren veel interactie lieten zien. Je kunt die twee dagen daarom het best hanteren als uitgangspunt voor het testen van de ideale uploadtijd van je video’s.
Veel belangrijker dan de ‘ideale’ tijd is echter dat je YouTube-video’s binnen een bepaald format op een consistent tijdstip uploadt. Kies je in eerste instantie voor dinsdagen om 13 uur? Dan is dat het moment waarop jouw abonnees ook volgende week een video verwachten.