Wat is contentmarketing?
Of anders geformuleerd, waarom heeft een bedrijf contentmarketing nodig? In deze blog vertel ik je daar graag meer over, want 1 ding is zeker; zonder een goede strategie en passende content zal je heel wat potentiële klanten mislopen! De letterlijke vertaling van dit woord kunnen we in tweeën delen, namelijk content en marketing. Content, ook wel ‘inhoud beschikbaar gemaakt door een medium’ is er in verschillende vormen: tekst, beeld en geluid of een mix hiervan. Denk dus aan artikelen, infographics, foto’s, video’s etc.. De definitie van marketing is: alle activiteiten die een organisatie of bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te stimuleren.
Oh, zit dat zo!
Met contentmarketing zorg je er dus voor dat er waardevolle informatie gemaakt wordt die aansluit op de behoefte van je doelgroep. Het doel hiervan is het aantrekken van nieuwe klanten, het behouden van bestaande klanten en vooral het in actie krijgen van (nieuwe) klanten. Dit kunnen we dus samenvatten in drie woorden, klanten... vinden, binden en activeren.
Maar hoe doe je dat dan?
Je weet nu wat contentmarketing is, maar laten we dan ook gelijk wat dieper ingaan op de volgende essentiële vraag; hoe zet je contentmarketing in? Ik zou willen dat ik één duidelijk antwoord voor je had op deze vraag, maar helaas is het niet zo gemakkelijk. Het inzetten van contentmarketing kan op verschillende manieren. Welke manier je kiest is afhankelijk van een aantal bedrijfsfactoren. Om antwoord te krijgen op deze vraag is het dus waardevol om eerst een contentmarketingstrategie uit te werken.
6 strategische vragen
Om alvast een beginnetje te maken met deze strategie vraag ik je om na te denken en antwoord te geven op de volgende vragen:
· Wat is de doelstelling bij het inzetten van marketing? Wat wil je dat het oplevert?
· Wie koopt jouw product of neemt jouw dienst af? Dit is jouw doelgroep.
· Welke zogenaamde pijnen heeft jouw klant? Als je dit weet, dan weet je ook wat er nodig is om hem te motiveren.
· Kan je de klantreis van je buyer persona beschrijven? Dit is de customer journey.
· Wat zijn de USP’s - unique selling points - van je bedrijf?
· Wat zijn de KPI’s -kritieke prestatie indicatoren - van je bedrijf? Dit zijn factoren om prestaties binnen je bedrijf te analyseren, meten en te verbeteren.