Tip 1 – update je werkwijze
Veel mensen zijn bang voor het coronavirus. Het laatste wat jij wilt, op het moment dat je online je producten aanbiedt, is dat potentiële klanten twijfelen bij jouw werkwijze. Misschien is het voor jou vanzelfsprekend dat jij nu contactloos bestellingen aflevert, maar het is voor de transparantie van jouw bedrijf goed om dit alsnog duidelijk te vermelden! Het kan dan ook helemaal geen kwaad om dit gelijk op de homepage en op je social media kanalen te plaatsen.
Tip 2 – pas de openingstijden aan
Een groot deel van de ondernemingen, waaronder de horecagelegenheden, hebben door de coronamaatregelen andere openingstijden. Mocht dit bij jou ook het geval zijn dan is het belangrijk om niet te vergeten dit op zowel je website als op je sociale kanalen aan te passen.
Tip 3 – hoe kan er worden betaald?
Vertel duidelijk aan je klanten hoe jij hen adviseert of welke mogelijkheid zij hebben om te betalen. Een handige plaats om dit te vermelden is bijvoorbeeld bij het afronden van de bestelling. Zorg er in ieder geval voor dat de klant er niet achter komt dat zij willen betalen op een manier die niet mogelijk is als het al te laat komt. Daarbij, misschien heb je het weleens voorbij horen komen, maar op contant geld zitten meer dan 11.000 bacteriën. Contactloos betalen is dus over het algemeen een hele goede stap.
Tip 4 – hoe ben je te bereiken?
Het is natuurlijk goed mogelijk dat, doordat jouw werkzaamheden op een andere manier verlopen, jouw communicatie ook anders is. Zorg hierom dat je duidelijk op de website je contactgegevens vermeldt. Zowel je telefoonnummer en emailadres als eventueel het adres van jouw fysieke winkel.
Tip 5 – hoe wordt de bestelling ontvangen?
Klanten worden graag gerustgesteld; vertel dan ook duidelijk wat de mogelijkheden en maatregelen zijn op het moment dat iemand iets bij je bestelt. Wordt het afgeleverd of moeten ze het afhalen en hoe gaat het dan met de maatregelen om eventuele besmetting met het coronavirus te voorkomen?
Zorg bij alle informatie die je op je website plaats dat jij je bezoeker zo veel mogelijk geruststelt en eventuele vragen gelijk wegneemt voordat deze gesteld kunnen worden. Zo laat je ook zien dat je goed bent voorbereid en dát schept veel vertrouwen.