6 korte vragen die je jezelf kunt stellen
Hieronder gaan we verder op deze vragen in, maar dit zijn in het kort de vragen die belangrijk zijn om de juiste keuze te maken bij het kiezen van jouw online marketingbureau.
- Willen ze je bedrijf écht leren kennen?
- Wie zijn de klanten van hun klanten?
- Hoe groot is hun team en wat vind je daarvan?
- Kun je voor de maandelijkse kosten ook iemand aannemen?
- Wat als de koek op is?
1. Willen ze je bedrijf écht leren kennen?
Stel de vraag: ‘Wat gaat het online marketing bureau gaat doen om mijn bedrijf te leren kennen?’ Scrollen ze een kwartiertje door je website of volgen er bijvoorbeeld strategische sessies? Is er in het traject een vast update-moment ingebouwd? Komen ze naar je bedrijf kijken of gaat alles via Skype? Het zal je niet verbazen dat een online marketing bureau dat geen tijd investeert om jouw bedrijf te leren kennen, ook minder goed in staat is om je vooruit te helpen. Klinkt logisch hè? Toch komt het vaak voor dat bureau hier geen tijd voor nemen, of dat de klant hier niet voor wil betalen. Maar gewoon voor de vuistweg starten zonder een strategie is uiteindelijk duurder.
2. Wie zijn de klanten van hun klanten?
Als je je aan het oriënteren bent in het land van online marketing is het verleidelijk om te kijken naar online marketing bureaus die al actief zijn in jouw branche. Je ziet hun werk immers wanneer je de website of social media kanalen van je concurrent bekijkt. Maar het kan heel verfrissend zijn om juist met een ander bureau in zee te gaan. Eentje die jouw vakjargon nog niet kent. Met name als je in een consumentenmarkt actief bent en jouw prospects het jargon ook nog niet kennen.
Waar je beter op kunt letten is of de klanten van het online marketing bureau dezelfde klanten hebben als jij. Dus bijvoorbeeld: jongeren tussen de 12 en de 14 jaar, of mensen tussen de 50 en 70 met een bovengemiddeld inkomen. Als dat zo is dan weet je dat ze jouw doelgroep al goed snappen. Jouw product en dienst krijg je ze wel uitgelegd.
3. Hoe groot is hun team en wat vind je daarvan?
Hoe bepaal je welk online marketing bureau qua grootte het best bij jouw organisatie past? Het is belangrijk dat het qua omvang een beetje in verhouding is. Het bureau moet de workload namelijk wel aankunnen en moet hun andere klanten ook nog goed kunnen bedienen. Daarnaast wil jij ook niet de kleinste klant van je online marketing bureau zijn.
Sommige ondernemers vinden het fijn om met een klein online marketing team te werken. De voordelen hiervan zijn dat het flexibel is, je al snel een belangrijke klant voor ze bent en zo meer druk kunt uitoefenen. Het samenwerken met grote bureaus heeft ook zo z’n voordelen. Er is meer kennis binnen het team en de continuïteit kan meer worden gewaarborgd. Vaak wordt een groot bureau als bureaucratisch en logger ervaren. Let op: ook binnen een groot bureau kun je afhankelijk zijn van één persoon die je campagne in de soep laat lopen.
- Voor veruit de meeste Nederlandse MKB bedrijven biedt een middelgroot online marketing bureau (5 tot 10 medewerkers) de uitkomst:
- Er is voldoende talent aanwezig om breed inzetbaar te kunnen zijn;
- Dikwijls heeft het bureau een flexibele schil aan externe specialisten;
- Continuïteit is gewaarborgd. Niet alles ligt stil wanneer er één iemand ziek is;
- Een middelgroot online marketing bureau is te klein om log te worden;
4. Kun je voor de maandelijkse kosten ook iemand aannemen?
Eerlijk is eerlijk, de tarieven van online marketing bureaus die bewezen effectief zijn, zijn niet mals. Bij het horen van de maandelijkse kosten heeft de ondernemer het rekensommetje snel gemaakt: “Voor dat geld zou ik ook iemand kunnen aannemen om intern de marketing te doen”.
Op zich een logische beredenering. Want dan heb je immers fulltime iemand tot je beschikking waarvan je ook nog eens heel goed kunt controleren wat hij of zij nou eigenlijk precies doet. Toch is het geen juiste beredenering. Waarom niet? Omdat je een heel team van specialisten nooit kunt vangen in één persoon. Iemand die beweert dit wel te kunnen denkt te licht over het vak.
5. Wat als de koek op is?
Een belangrijke vraag die je moet stellen voordat je met een online marketing bureau in zee gaat is wat er gebeurt wanneer de samenwerking stopt. Wie is eigenaar van bijvoorbeeld visuals, de ontwerpen of van de campagnes? Mogen ze de voor jou bedachte campagne ook gebruiken voor een concurrent van je? Maar ook wat de consequenties zijn voor de gebruikte kanalen en bijvoorbeeld de website. Een goede graadmeter hierbij is om te kijken of ze gebruik maken van open source software of van hun eigen CSM systeem. Wanneer dit laatste het geval is, is het ontzettend moeilijk om afscheid te nemen wanneer de koek op is.