Wat zijn merkarchetypen?
Merkarchetypen staan symbool voor de persoonlijkheid van jouw merk. Ze zijn gebaseerd op de archetypische karakters die Carl Jung identificeerde als fundamentele menselijke psychologische patronen. De archetypen weerspiegelen universele verlangens, angsten en aspiraties welke gebaseerd zijn op mensen vanuit de hele wereld.
De archetypen zijn erg uiteenlopend, je kan een held zijn, een minnaar, een ontdekkingsreiziger of misschien juist wel een gewone man! In totaal zijn er 12 archetypen, welke onderverdeeld zijn in 4 oriëntaties. Met elk hun eigen kenmerken, waarden en gedragingen kunnen ze een merk helpen om een emotionele connectie met de doelgroep op te bouwen. En die emotionele connectie is juist waar het allemaal om draait: het maken van een keuze begint bij het voelen van de juiste emotie.
Ik weet wie ik ben, wat nu?
Wanneer je weet welk archetype bij jouw merk hoort, kun je aan de slag. Het begint allemaal bij het creëren van consistentie. Dit trek je door in je communicatie, branding, berichten en klantcontact.
Stel je voor dat jouw gekozen merkarchetype ‘de ontdekker’ is, dan zal het logo, de kleuren en je algehele huisstijl elementen bevatten die associaties oproepen met avontuur, ontdekking en vrijheid. Denk hierbij aan elementen van kompassen en de natuur. Alles zal een dynamische en opwindende uitstraling hebben. Datzelfde geldt voor de tone of voice: geef in elke communicatie het gevoel mee dat je samen op avontuur bent. Moedig aan om nieuwe dingen uit te proberen (zoals bijvoorbeeld je producten), omarm groei, geef tips en deel inspirerende verhalen. Een voorbeeld van een merk met het archetype 'de ontdekker' is het automerk Jeep.
Wat als de wereld veranderd?
Met het merkarchetype als leidraad ben je als merk in staat om een unieke branding- en contentstrategie te ontwikkelen. Je bouwt langdurige relevantie op, zelfs als de trends veranderen. De merkwaarden van je organisatie zullen altijd hetzelfde blijven, omdat deze staan voor wie je bent en wat je doet. Als het goed is, vormen deze waarden de basis van je bestaansrecht. Door de diepgaande psychologische impact van archetypen te begrijpen en te benutten, kun je je merk laten uitgroeien tot iets dat meer is dan alleen een product en dienst. Het wordt een betekenisvolle ervaring die mensen zich herinneren en waarderen.
Het kiezen van het juiste merkarchetype vereist een grondige analyse van je merk, bedrijfsstrategie, doelgroep en markt. In de meeste gevallen is één archetype niet omvattend genoeg. Er wordt dan vaak gekozen voor één hoofdarchetype en één secundair archetype waaruit invloeden kunnen worden gebruikt. Het definiëren van een merkarchetype is onderdeel van onze strategiesessies. Voorafgaand aan elke samenwerking plannen wij een strategiesessie met onze klanten. Op basis van de strategiesessie kunnen wij een nieuwe branding en huisstijl ontwikkelen (of uitbreiden) en dit vervolgens vertalen naar een volledige marketing strategie welke toe te passen is op website ontwikkeling, content creatie, Social Media beheer en evenementorganisatie. Ben jij benieuwd welk archetype bij jouw merk past? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.